Workshop Tanec a kamera

2. 12. 2020 – 18. 12. 2020
KDC

Studenti 4., 5. a 6.ročníku měli možnost se v rámci workshopu TANEC A KAMERA setkat s umělkyněmi Markétou Jandovou a Kristýnou Bartošovou. Markéta Jandová je choreografka a má velmi cenné zkušenosti s natáčením tanečních filmů. Kristýna Bartošová, dokumentaristka, kameramanka, je výraznou osobností v tvorbě dokumentů a tanečních filmů. 

Cílem workshopu bylo představit studentům žánr tanečního filmu. Prostřednictvím ukázek upozornit na jeho pestrost a rozmanitost, která je ovlivněná tím, co filmové prostředí dokáže tanci zprostředkovat. 

Jedním z hlavních úkolů bylo upozornit na rozdílnost mezi choreografií pro jeviště, kdy je divák v přímém kontaktu s tanečníkem, a choreografií pro kameru, která se promítá na ploše obrazovky nebo na filmovém plátně. Studenti měli možnost si prakticky vyzkoušet četnost záběrů a zkusili si různé druhy kompozice, rámování obrazu a střih vlastních záběrů, které si vytvořili během workshopu.

V době pandemie koronaviru a s ním spojené distanční výuky byl tento workshop cenným příspěvkem pro jejich vzdělání.

Vzhledem k tomu, že se naši studenti v karanténě intenzívně věnovali natáčení různých tanečních filmů, tanečních záznamů apod., rozhodli jsme se jim zprostředkovat workshop, který povedou odborníci. 

Workshopy začínají 2. prosince. První seminář povede povede Markéta Jandová. Markéta má velmi cenné zkušenosti s natáčením tanečních filmů a přednáší tento předmět (tanec a kamera) na Hudební akademii múzických umění. Sama je tanečnicí a choreografkou, což je pro celý záměr velmi cenné. Na Markétu naváže Kristýna Bartošová. Kristýna je slavnou dokumentaristkou a má bohaté zkušenosti s natáčením nejen tanečních filmů. Bude vám pomáhat se střihem, triky a případně konzultovat již rozpracované projekty. 

Koncept:

Markéta Jandová

Cílem semináře je představit žánr tanečního filmu. Prostřednictvím ukázek upozornit na jeho pestrost a rozmanitost, která je ovlivněná tím, co filmové prostředí dokáže tanci zprostředkovat. Jedním z hlavních úkolů je upozornit na rozdílnost mezi choreografií pro jeviště, kdy je divák v přímém kontaktu s tanečníkem a choreografií, a pro kameru, která se promítá na ploše obrazovky nebo na filmovém plátně. 

Prostřednictvím filmových ukázek a s využitím jednoduchých úkolů a cvičení budou studenti teoreticky i prakticky procházet jednotlivými kroky, jež povedou ke schopnosti nahlížet na  tvorbu pro kameru.

Kristýna Bartošová

Rozdíly v přemýšlení nad choreografií z hlediska toho, co nabízí filmové medium. Co je třeba si uvědomit (např. že na sebe jednotlivé prvky nebo scény nemusí nutně prostorově navazovat), jaké možnosti nabízí filmová řeč, rámování záběrů, změny optiky, kompozice, střih, (práce se zvukem)

Po teoretickém úvodu se budeme zabývat praktickými ukázkami a následně bude studentům zadán úkol. Druhá část výuky potom bude postavená na práci se zadaným úkolem (rozbor, společný střih), aby měli studenti možnost osvojovat si zákonitosti práce s filmovým mediem supervizovanou vlastní praxí.

Tento web využívá k poskytování služeb, personalizaci reklamy a analýze návštěvnosti soubory cookie.
Používáním těchto webových stránek souhlasíte s využitím souborů cookie.

Souhlasím