Umělecké aktuality

Vzdělávání / 16. 11. 2020 /

Online umění

V období koronaviru přešla spousta živých setkání diváků s tanečníky z divadel do online podoby. Ačkoli šlo o velký zásah do světa umění, pracovní povinnost, ale také povinnost zachovat opravdové poslání umělce nezahálela a objevila nová řešení pro přenesení kultury mezi diváky. Objevila se spousta úplně nových tanečních představení, která zažila premiéru prostřednictvím online přenosu. Stálá představení, která se stihla realizovat ještě v divadelním prostoru s diváky, také vyzkoušela novou audiovizuální formu přenosu. Příkladem může být choreografie La Loba od Lenky Vagnerové, která dále v této formě připravuje představení Gossip. Ráda bych zdůraznila, že i několik let staré představení nebo taneční filmy se objevily na tanečních portálech, třeba na webu Tanečních aktualit, a taneční kritici se o ně začali znovu zajímat. Zájem vzbudil například taneční film Smoke (1995).

https://www.tanecniaktuality.cz/tanec-z-gauce/tanec-z-gauce-podle-petry-dotlacilove-svedsky-tanec-on-line

Myslíte si, že by se tato forma „online umění“ mohla v budoucna zdát dostačující pro oblast kultury? Proč ano a proč ne?

Co dělá živé umění tak důležitým a vzácným?

Je na online přenosech i něco dobrého? Pokud ano, co je to?

V tomto období, kdy je pro člověka hlavním komunikačním prostředkem pouze internet, stráví na něm více času než v běžném životě. To dává současnému umění možnost dostat se až k uživateli, ke kterému se současné umění, tedy i současný tanec, předtím nedostal. Velký počet těchto představení otevírá možnost i nezkušenému divákovi seznámit se současným tancem z pohodlí domova. Diváci si nehledají inscenace v divadlech, jak to bylo původně, nyní si tanec hledá diváka, a tím plní své poslaní i přes omezení osobního kontaktu.

Na proslavené stránce NETFLIX se začínají objevovat velmi zajímavá videa právě o současném tanci. Jde o sérii tanečních dokumentů sdružených pod názvem MOVE, které mohou být pro nezasvěceného diváka klíčové k pochopení ojedinělého vyjádření prostřednictvím současného tance.

Zajímavou analogií je stránka DRAMOX, která vznikla prostřednictvím inspirace právě stránky NETFLIX na základě omezení živé divadelní kultury – divadel. Jsou zde uváděny divadelní hry.

https://www.dramox.cz/cs/?gclid=CjwKCAiAtK79BRAIEiwA4OskBnckB3Hkqz_FX5zZFA-GNb1DBYYE7xJaIwUu3reaYDTg5radw_L4lxoCqiEQAvD_BwE

Mohla by existovat podobná databáze i pro tanec?

  • stránka/forma přenosu pro současný tanec, podobně jako vznikl dokumentární seriál MOVE na stránce NETFLIX?

Může být nakonec tahle nebezpečná doba pro současné umění zároveň přínosem hlavně pro Českou republiku, která není dostatečně vyvinutá v tomto oboru? Pokud ano, čím?

 Záznam z diskuse

Padla zde spousta krásných myšlenek tanečníků, ze kterých vyplynul pohled na tanec jako na rituál. Komplexnost představení neklade důraz pouze na pohyb, který je možný přenášet i online formou, důležitá je zde atmosféra, příprava, napětí, divák, sdílení a vzdělávaní se skrze diskutování. „Když se namaluju a hezky obleču do divadla, těmito přípravami dávám představení vyšší důležitost a podtrhuji ho, dělám ho zásadnějším ve svém bytí.“

Živé představení nelze nahradit, přesto se ptám, jakou možnost má současný tanec v neustálém plnění svého poslání i v této omezující době. Dokument je prostředkem pro pochopení nebo informování o čemkoliv. Možná by se mohl stát současný tanec uchopitelnějším pro nezasvěceného diváka právě spojením tanečního filmu (nesmíme zapomínat na rozdílnou formu filmu a záznamu inscenace) a dokumentárního pořadu jakožto návodu. I v této době je neustálé vzdělávání se v různorodém odvětví umění stěžejním, a to ať už pro novou formu umění, nebo formu již nám známou.

„Bylo by přínosné, kdyby vzdělání tanečníků/choreografů bylo v dnešní době obohacené poznáním principů filmu. Aby choreograf měl pojem o tomto prostředí a případně mohl natočit taneční film. Avšak podle mě výuka teorie je v tomto směru bezpředmětná, jako funkční bych považoval praxi a spojení například se studenty FAMU. Jedině tak může přijít obohacení a tvůrčí činnost k oběma stranám.“

  • David Králík

V diskusi se promítla myšlenka: „Nezapomínejme také na zkušené diváky nebo diváky z řad tanečníků.“ Možná hledáme a příliš vyžadujeme stále nové. Pojďme se zkusit učit a inspirovat například i z již starého. Pro vysvětlení mé teze přikládám úryvek z textu Taneční zóny. Celý text a taneční film najdete v odkaze.

Úryvek textu Taneční zóny

https://www.tanecniaktuality.cz/tanec-z-gauce/tanec-z-gauce-podle-petry-dotlacilove-svedsky-tanec-on-line

https://vimeo.com/160715011

Zpracovala Žaneta Musilová, 6. ročník

 

Tento web využívá k poskytování služeb, personalizaci reklamy a analýze návštěvnosti soubory cookie.
Používáním těchto webových stránek souhlasíte s využitím souborů cookie.

Souhlasím